http://www.boverket.se

Lättläst

Radon är en gas som bildas
när det radioaktiva ämnet radium bryts ner.
Radongasen sönderfaller i sin tur i radondöttar

Radondöttrarna ger ifrån sig strålning
som kan vara farlig för hälsan.
Radondöttrarna fastnar i damm som vi andas in.

Man kan mäta hur mycket radongas
som finns i luften inomhus.
Myndigheter har tagit reda på vilka risker
som finns med radon inomhus.

Hur farligt är radon
Radon är farligt, men jämfört med till exempel att röka,
att äta dålig mat eller att bränna sig i solen
är lite radon inte så farligt.
Bor du länge i ett hus där det finns mycket radon
är risken större att du får lungcancer.

Hur är radon farligt?
Radondöttrarna följer med luften in i lungorna när vi andas.
Lungorna skadas och skadan kan bli lungcancer.
Risken är liten, men ju mer radon du andas in,
desto större blir risken att få lungcancer.
Det tar ungefär 15 år att få lungcancer av radon.
Det är större risk att få lungcancer av radon
om du samtidigt röker eller är nära någon som röker

Mellan 400 och 500 personer får lungcancer av radon
varje år i Sverige.
Nästan alla av dem är rökare.
Hälften av strålningen som vi får i oss
kommer från radon i husen där vi bor.
Resten kommer från marken, rymden och sjukvården.

Här finns radon
Radon finns i marken under huset
och runt om huset.
Radon kan finnas i byggnadsmaterialet
som huset är gjort av.
Radon kan finnas i vattnet som används i hushållet.

Radon i marken
Det vanligaste är att radon kommer från marken.
Många kommuner har undersökt marken.
Ring eller prata med personal på miljökontoret
eller hälsokontoret i din kommun
om du vill veta mer om radon där du bor.

Radon i byggnadsmaterial
De flesta byggnadsmaterial av sten innehåller radium.
Oftast är det väldigt lite eller nästan inget alls.
Byggnadsmaterialet blå lättbetong eller blåbetong
gjordes av stenen alunskiffer och innehåller mycket radon.
Blåbetong användes mellan år 1929 och slutet av 1970-talet
i ytterväggar, innerväggar och mellan bjälkar i hus.
Om det finns mycket blåbetong kan det finnas
så mycket radon i luften inomhus att det kan vara farligt.
Nu för tiden gör man inte byggnadsmaterial
med så mycket radon i att det kan vara farligt.

Radon i vatten
Vatten från kommunen kontrolleras
och brukar inte innehålla mycket radon.
Vatten från brunnar som är borrade i berget
eller från källor där vattnet rinner upp ur marken
kan innehålla radon.Därför bör du kontrollera ditt vatten.
När vatten med radon används i dusch,
diskmaskin eller tvättmaskin
kommer radonet ut i luften inomhus.
Det är liten risk att dricka vatten med radon i.
Det mesta radonet går snabbt ur kroppen igen.

Om det är för mycket radon i vattnet kan det vara
för mycket radon i luften inomhus.
Därför ska du alltid mäta luften om du har upptäckt
att du har för mycket radon i vattnet.

Gränsen för hur mycket radon det kan vara i vatten
gäller hus som du bor i året runt.
I sommarhus kan det finnas mer radon i vattnet
utan att det är farligt för din hälsa,
eftersom du bara bor i sommarhuset ibland.

Radon i luft
Radon finns överallt, i marken, i vattnet och i luften.
Vanligast är att radon i luften inomhus
kommer från marken under husen där vi bor.

Det finns gränser för hur mycket radon
som får finnas i luft.
Gränserna är högre för radon i luften på arbetsplatser
än för radon i luften i hus där man bor.

Så mäter du radon
Man mäter radon med måttet Bequerel.
I en vanlig bostad ska det inte finnas mer än 200 Bequerel
i varje kubikmeter luft inomhus.
Över 400 tusen bostäder i Sverige
har för mycket radon i luften inomhus.
För att kunna hitta de hus som har för mycket radon
och göra något åt det måste man mäta alla hus
som står direkt på marken eller är byggda av blåbetong.

När är det bra att du mäta radon?
När du köper ett nytt hus.
När du bygger ett hus, eller bygger till eller om huset.
Om du vet att huset ligger i ett område
med mycket radon i marken eller där det finns hus
som är byggda av blåbetong.
När du ändrar om i husets ventilation
eller uppvärmning.

Hur mäter du radon?
Vanligaste sättet att mäta är att använda en liten dosa
med en känslig film som känner av radon.
Det är lätt och kostar mellan 200 och 500 kronor
för ett hus med 1 eller 2 våningar.
Mät huset under den tid när du värmer upp huset,
det vill säga mellan oktober och april.
Mät helst 3 månader men minst 2 månader.
Lev som vanligt i huset medan du mäter.

Du kan också mäta snabbare om du till exempel
vill veta hur mycket radon det är i ett hus
som du ska köpa.
Då kan du mäta på några dagar,
men den mätningen är inte lika säker.
Du kan inte använda resultatet
från den mätningen om du ska söka radonbidrag.

Gör så här om du ska mäta radon
Ring eller prata med personalen på kommunens
miljökontor eller hälsoskyddskontor.
Där kan du få hjälp att beställa mätdosor
från ett mätlaboratorium.

Följ noga beskrivningen som du får
tillsammans med mätdosorna.
Oftast är det minst två dosor som ska användas
i två olika rum om huset har en våning.

Mät under minst 2 månader, helst 3 månader.
Skicka mätdosorna till laboratoriet
tillsammans med ett papper du har fyllt i.
Efter några veckor får du svar på posten
om hur mycket radon du har i huset.

Att ta bort radon
Om du mäter radon och mätningen visar
att det är mer än 200 Bequerel radon
i varje kubikmeter luft inomhus
är det bra om du minska radonet i huset.
Personalen på kommunens miljökontor eller hälsoskyddskontor
kan hjälpa dig att hitta företag
som kan ta reda på varifrån radonet kommer.
Du kan också hitta företag i telefonkatalogen
under rubriken Radon- och ventilationsföretag.

Kommer radonet från byggnadsmaterialet
kan du se till att luften byts ut oftare i huset,
till exempel med bättre ventilation.

Kommer radonet från marken kan det räcka
att täta avloppsbrunnar,
täta runt skyddsrör för ledningar
och att täta djupa sprickor i husgrunden.

Om det är mycket radon från marken
kan ventilationen behöva ändras i huset
så att ingen luft kommer in från marken.
Till exempel kan du sätta in en fläkt
som suger ut radon som kommer från marken.

Kommer radonet från vattnet kan det räcka med
en apparat som kallas radonavskiljare.

Om radonbidrag
Du kan söka pengar från länsstyrelsen för att få hjälp
med sådant du behöver göra för att ta bort radonet.
Du kan få hjälp med hälften av kostnaderna
men högst 15 tusen kronor.

Det är viktigt att du gör på rätt sätt för att få bidrag.
Prata därför med länsstyrelsen där du bor
för att få veta vad som gäller för att kunna få bidraget.
Till exempel måste du söka bidraget
innan du beställer något arbete för att ta bort radon.

Frågor och svar om radon

Jag har radon i mitt hus.
Hur gör jag för att få bort det?

Varje hus är olika och varje problem med radon
är också olika.
Många företag har specialiserat sig
på att ta reda på varifrån radonet kommer
och vad man kan göra åt det.
Fråga den som är ansvarig för radon i din kommun
så kan du få veta vilka företag som finns.
De flesta företag kan tala om
vad det kommer att kosta att minska radonet.

En del företag lämnar garanti på att de får ned radonhalten tillräckligt.

Kan jag söka pengar för att minska radonet i mitt hus?
Om du bor i en villa kan du få pengar
om du har mer radon än 200 Bequerel
i varje kubikmeter luft inomhus.
Du kan få pengar för halva kostnaden,
men högst 15 tusen kronor.
Du måste söka pengarna innan du börjar
göra något åt problemet med radon.

Kan jag söka pengar för att ta bort radon i vattnet?
Om du har radon i vattnet som gör
att du har för mycket radon i luften inomhus
kan du söka pengar för att ta bort radonet.

Luktar radon?
Nej, radon luktar inte, har ingen smak och är osynligt.
Enda sättet att veta om det finns radon i huset
är att mäta luften inomhus.

Finns det risker med radon i vatten?
Radon i vattnet kan vi få i oss på två sätt.
Radon i vattnet kommer ut i luften
när vi duschar eller diskar.
Då andas vi in radon.
När vi dricker vatten med radon i
får vi in det i kroppen.

Hur vet jag om det finns radon i mitt vatten?
Om du får vatten från kommunen är vattnet
redan kontrollerat så att det inte finns radon.
Om du har en egen brunn som är borrad i berg
kan det finnas mycket radon i vattnet.
Ring eller prata med personal på miljökontoret i din kommun
så berättar de hur du ska göra för att mäta vattnet.

Jag bor på lågriskmark.
Finns det ingen radon då?

Lågriskmark kallas mark med lite radon i.
Det finns ändå alltid mycket radon i den luft som finns i jorden.
Om det kommer in mycket luft i huset underifrån
kan du ha mycket radon i luften inomhus.

Mitt hus är byggt av blå lättbetong.
Är det risk för mycket radon?

Från år 1929 till slutet av 1970-talet användes
blå lättbetong eller blåbetong till husbyggen.
Blåbetong är gjord av stenen alunskiffer
som har mycket strålning av radon.
Om det finns mycket blåbetong i huset
och om huset har dålig ventilation
kan det finnas mycket radon i luften inomhus.

Mitt hus är byggt av blå lättbetong.
Då är det väl liten risk för radon?

Det mesta radonet i husen kommer från marken.
Radon kan komma direkt från marken
eller från byggnadsmaterial
i grundplattan grundläggningen grundplattan under huset.
Då kan radonet Radonet kan komma in genom sprickor i plattan
under huset eller i källaren.

Kan det vara olika mycket radon i luften på olika tider?
Ja, det är olika mycket radon i luften olika tider på dagen,
olika dagar och på sommar eller vinter.

Får barn radon i sig i skolan?
Det är ofta mindre radon i skolor, förskolor
och andra byggnader som är för alla
än vad det är i husen där man bor.
Barnen är kortare tid i de lokalerna
och där är ofta bättre ventilation än hemma.

Hur mäter jag radon?
Du kan mäta hur mycket radon det finns om året
genom att mäta under 2 eller 3 månader .
Du mäter under den tid du värmer upp huset,
mellan oktober och april.
Du mäter med mätdosor av plast.
Inuti finns en särskild film som kan känna radon.
Luft och radon kommer in i dosan
och radonet gör att filmen skadas så att det blir spår.
Spåren visar hur mycket radon som finns.

Du kan mäta kortare tid med större mätdosor
som släpper in mer luft och radon.
Det är inte lika säkert att mäta en kort tid.

Hur många mätdosor behöver jag?
I ett hus med en våning behöver du 2 mätdosor.
Om det är fler våningar behövs flera mätdosor.

Ska jag mäta radon innan jag köper ett hus?
Du måste själv fråga om någon har mätt radon
i ett hus som du ska köpa
och vad resultatet av mätningen var.
Den som säljer huset måste inte kontrollera det
eller tala om det om du inte frågar.
Du kan kanske få reda på av kommunen
om det har mätts radon i huset förut.

När ett hus ska säljas ska säljaren göra en
energideklaration.Om radon tidigare har mätts
ska det anges i energideklarationen.
Hur mycket radon som finns ska då anges.
Om radon inte har mätts tidigare behöver
säljaren inte mäta radonet.

Lättläst Tipsa en vän Utskrift
Boverket, Drottningatan 18, Box 524, 371 23, Karlskrona, Tel: 0455 - 35 30 00